Home » D:News » Analiză XTB. Cât va mai dura criza semiconductorilor. Răspunsul specialistului

Analiză XTB. Cât va mai dura criza semiconductorilor. Răspunsul specialistului

Analiză XTB. Cât va mai dura criza semiconductorilor. Răspunsul specialistului
Credit foto: Unsplash / Lenny Kuhne
Publicat: 07.10.2021

Criza semiconductorilor are șanse de a se calma în circa 2-3 ani, scrie, într-o analiză, Claudiu Cazacu, Consulting Strategist la casa de brokeraj XTB. Piața de calculatoare resimte nevoia de a reduce capacitatea de producție din cauza lipsei cipurilor, ceea ce va antrena o creștere a prețurilor.

Domeniul auto este sensibil mai afectat decât cel al echipamentelor electronice de larg consum, așa că în Germania pentru anumite modele timpii de așteptare sunt de un an sau mai mult. BMW și Daimler au ales să livreze către dealeri modele incomplete, urmând să le echipeze de îndată ce vor avea componentele disponibile. Aceasta nu înseamnă neapărat profituri mici: Audi a reușit o marjă de profit de peste 10,7%, peste cea din 2019, notează Mediafax.

GM a spus vineri că producția a fost cu mai mult de 30% mai redusă în T3 față de acum un an. Elon Musk e optimist în privința construirii rapide de noi fabrici, care să ușureze problemele de producție până anul viitor.

În trimestrul al doilea, în SUA, valoarea medie a unei tranzacții de mașini second-hand a fost cu 21% mai ridicată față de anul anterior, un nivel record. Prețul mediu de vânzare a mașinilor a crescut față de anii trecuți, totuși s-ar putea ca vârful în segmentul auto să nu fi fost atins, se arată în analiza elaborată de Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varșovia.

Drumul spre normalitate în economia globală nu este unul lin, după bulversările anului trecut, și viitorul apropiat este întrepătruns de provocări numeroase, cu interacțiuni diverse. Avem, între șefi de companii și observatori ai industriei, o foarte mare dispersie a opiniilor referitoare la efectul și mai ales durata crizei semiconductorilor, și a lanțurilor logistice în sens larg.

În SUA, valoarea medie a unei tranzacții de mașini second-hand a fost mai ridicată

În astfel de perioade neobișnuite, cu nesiguranță la cote înalte, pare totuși firesc să se întâmple astfel, scrie analistul. Directorul general al Marvell este de părere că vom vedea efecte severe ale lipsei de cipuri inclusiv în 2022, în timp ce șefa AMD, Lisa Su e de părere că producția va fi reglată prin operarea unor noi fabrici. Intel plănuiește noi facilități de producție, iar TSMC, cel mai important fabricant din domeniu, va investi 100 mld. dolari în trei ani, deci lucrurile par a se calma într-un asemenea orizont de ordinul a 2-3 ani, fiind prezent chiar riscul unei supra-oferte.

Cu toate acestea, situația din prezent nu seamănă cu nicio altă perioadă, și de aceeași opinie sunt specialiști cu decenii de experiență în domeniu. Cererea pentru cipuri este la niveluri mult peste normal în toate segmentele, situație diferită de ciclurile anterioare de vârf de cerere localizată pe anumite domenii.

Piața de calculatoare personale resimte deja limitările de capacitate, și situația ar putea deveni tensionată pentru o serie mai largă de produse electronice, mai ales în apropierea sărbătorilor. De altfel, disponibilitatea mai mică ar putea veni la pachet cu o presiune ascendentă pe prețuri. Într-o perioadă cu atenție înaltă la inflație, veștile restrângerii ofertei sunt departe de a fi binevenite.

Cu toate acestea, în prezent, domeniul auto este sensibil mai afectat decât cel al echipamentelor electronice de larg consum. Daimler Trucks, care urmează să devină de sine-stătătoare prin divizarea Daimler în decembrie, a informat investitorii în privința unei producții de camioane sub potențial, chiar și anul viitor. Prețurile, însă, pe segmentul comercial, nu pot fi ajustate cu aceeași ușurință pe care o au producătorii de autoturisme personale.

În trimestrul al doilea, în SUA, valoarea medie a unei tranzacții de mașini second-hand a fost cu 21% mai ridicată față de anul anterior, un nivel record. În Europa, dealerii pot livra din stoc în termen rezonabil un număr limitat de autovehicule.

În Germania pentru anumite modele timpii de așteptare sunt de un an sau mai mult, potrivit Automobilwoche. BMW și Daimler au ales să livreze către dealeri modele incomplete, urmând să le echipeze de îndată ce vor avea componentele disponibile. Aceasta nu înseamnă neapărat profituri mici: Audi a reușit o marjă de profit de peste 10.7%, peste cea din 2019. Stellantis a ales să prioritizeze auto electrice.

GM a spus vineri că producția a fost cu mai mult de 30% mai redusă în T3 față de acum un an, dar că speră un mediu stabil în toamnă.

Tesla a obținut cip-urile necesare producției

În estimarea sa recentă, IHS Markit avertiza că producția globală ar putea fi cu 9.5 – 11 milioane de unități mai mică anul acesta, iar o stabilizare ar putea veni abia în a doua jumătate din 2022. Cu investiții mari în segmentul EV (auto electrice) și diminuarea producției unor automobile mai ieftine în favoarea altora cu marje mai mari dar și mai prietenoase cu mediul, accesibilitatea ofertelor din showroom-uri este diminuată.

Tesla a reușit să se descurce mult mai bine decât competitorii, obținând cip-urile necesare producției a aproape un sfert de milion (241 de mii) de unități între iulie și septembrie. Volumul peste așteptări și aproape dublu față trimestrul trei din anul anterior a dus la o deschidere în creștere și depășirea nivelului de 800 de dolari pe acțiune luni, după raportări. Deși au urmat scăderi ușoare ale cotației, vestea este cu atât mai interesantă cu cât numărul de dispozitive integrate într-un singur automobil Tesla este peste cel al altor constructori.

Elon Musk e optimist în privința construirii rapide de noi fabrici, care să ușureze problemele de producție până anul viitor. Prețul mediu de vânzare a crescut față de anii trecuți, totuși s-ar putea ca vârful în segmentul auto să nu fi fost atins. Deși o parte a cererii s-a reglat automat, prin frustrarea generată de timpi de așteptare, resetare de priorități sau așteptarea unui preț mediu mai prietenos, un anumit dezechilibru este încă prezent.

În lunile următoare, adăugat trendului general al mărfurilor, ne-am putea aștepta, observând creșteri de preț masive la nivelul oțelului și al altor materii prime, ca tendința de preț pentru automobile să fie una ușor ascendentă. Pentru consumatori, aceasta ar putea însemna o nouă sursă de risc de inflație, încheie Cazacu

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Ucraina acuză Google că ar fi dezvăluit poziția unor obiective militare
Ucraina acuză Google că ar fi dezvăluit poziția unor obiective militare
Un nou tratament promițător pentru cel mai mortal tip de cancer cerebral
Un nou tratament promițător pentru cel mai mortal tip de cancer cerebral
Un fizician susține că un alt univers ar fi existat înainte de Big Bang
Un fizician susține că un alt univers ar fi existat înainte de Big Bang
Quincy Jones, omul care știut să facă totul mai bine decât oricine altcineva din divertisment. Producătorul lui Michael Jackson și al lui Frank Sinatra
Quincy Jones, omul care știut să facă totul mai bine decât oricine altcineva din divertisment. Producătorul lui Michael ...
Consumul de alcool la animale ar fi mai frecvent decât s-a crezut până acum
Consumul de alcool la animale ar fi mai frecvent decât s-a crezut până acum
DESCOPERĂ.ro, alegerea numărul 1 pentru pasionații de Știință și Tehnologie din România!
DESCOPERĂ.ro, alegerea numărul 1 pentru pasionații de Știință și Tehnologie din România!
Sarcina poate trezi virusuri străvechi din ADN
Sarcina poate trezi virusuri străvechi din ADN
Cardiologul Stanislav Rurac vorbește despre dieta pentru o inimă sănătoasă: „SĂ BEM SAU NU vin roșu și cafea” | Altceva cu Adrian Artene
Cardiologul Stanislav Rurac vorbește despre dieta pentru o inimă sănătoasă: „SĂ BEM SAU NU vin roșu și cafea” ...
Știai că gustul mâncării depinde de cum este tăiată?
Știai că gustul mâncării depinde de cum este tăiată?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre arta modernă și arta contemporană?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre arta modernă și arta contemporană?
Astronomii au descoperit una dintre stelele cu cea mai rapidă rotație din Univers
Astronomii au descoperit una dintre stelele cu cea mai rapidă rotație din Univers
Lemnul de santal, apreciat de întreaga lume pentru aromă, în pericol
Lemnul de santal, apreciat de întreaga lume pentru aromă, în pericol
Sex protejat pentru pescăruși? Orașul care vrea să le administreze păsărilor pilula contraceptivă
Sex protejat pentru pescăruși? Orașul care vrea să le administreze păsărilor pilula contraceptivă
O boală cauzată de implanturile mamare a devenit tot mai răspândită
O boală cauzată de implanturile mamare a devenit tot mai răspândită
Lucreţiu Pătrăşcanu, comunistul care nu semăna deloc cu „parveniţii” din PCR
Lucreţiu Pătrăşcanu, comunistul care nu semăna deloc cu „parveniţii” din PCR
Maghiarii vin să muncească în România, care nu mai este o ţară ieftină
Maghiarii vin să muncească în România, care nu mai este o ţară ieftină
Cel mai puternic bombardier strategic al Statelor Unite a participat la un exercițiu aerian comun în peninsula coreeană
Cel mai puternic bombardier strategic al Statelor Unite a participat la un exercițiu aerian comun în peninsula coreeană
Regele și regina Spaniei, întâmpinați de protestatari furioși în regiunea Valencia, afectată de inundații
Regele și regina Spaniei, întâmpinați de protestatari furioși în regiunea Valencia, afectată de inundații